SATEC

MENU

Jak zabezpieczyć przenośnik na antresoli przed uderzeniami widłami wózka lub paletą z towarem?

PROBLEM: Wózki widłowe uderzają widłami lub towarem w przenośnik rolkowy znajdujący się na antresoli

Firma z Wielkopolski zajmująca się dystrybucją towarów dla rolnictwa zgłosiła się do nas z problemem wózków widłowych zahaczających o podwieszony pod antresolą magazynową, przenośnik rolkowy. 

 

Mimo stosowania szeregu pasywnych zabezpieczeń takich jak znaki czy ograniczniki wysokości, operatorzy wózków nadal nie zachowywali należytej ostrożności. Wjeżdżanie zbyt wysokimi podnośnikami lub podnoszenie zbyt wysoko palet z towarem będąc pod antresolą było zdarzeniem dość częstym i powodowało szereg uszkodzeń – zarówno konstrukcji przenośnika, wideł wózka czy wiezionego towaru. 

 

 

Zastosowanie kolejnych tradycyjnych metod ostrzegania nie przynosiło wymiernych efektów, pracownicy zapominali o konieczności zachowania szczególnej ostrożności przy wjeździe z uniesionymi widłami. Różne wysokości przewożonego ładunku nie pozwalały na standardowe zoptymalizowanie maksymalnej wysokości podniesienia wideł, a operatorzy nie byli w stanie oszacować jak wysoko mogą wozić daną paletę, aby nie uszkodzić towaru lub konstrukcji przenośnika czy antresoli.

standardowe rozwiązania nie przynosiły rezultatu
aktywne znaki ostrzegawcze świecą w momencie wykrycia obiektu

 

Stało się dla nas jasne, że musimy opracować system który będzie efektywny w swoim działaniu, a sygnał wychodzący będzie jednoznaczny i nie do przeoczenia. Ważne było, aby działał on niezależnie, był ekonomiczny i nie wymagał ingerencji ani w wózek widłowy ani w konstrukcję antresoli. System musiał pokrywać drogę, po której poruszają się wózki pod antresolą, a także strefy wjazdowe i obszary przed tymi strefami. Konieczna była możliwość regulacji wielkości strefy, zależnie od potrzeb w danym obszarze. 

ROZWIĄZANIE: Strefowy system antykolizyjny do ochrony przenośnika i konstrukcji​

Doskonałym rozwiązaniem w tym przypadku został Strefowy System Antykolizyjny na bazie radaru laserowego LiDAR (technologia LiDAR- Light Detection and Ranging). Skanery LiDAR umieszczone na odpowiedniej wysokości skanują strefę w wyznaczonych obszarach/ Strefa pokrywa przestrzeń komunikacyjną pod antresolą, a także częściowo strefy wjazdowe i przed wjazdami. W ten sposób zabezpieczamy konstrukcje w dwóch przypadkach: gdy do antresoli zbliża się zbyt wysoki pojazd oraz gdy widły wózka będącego pod antresolą są zbyt wysoko uniesione i uszkodzeniu może ulec przewożony towar lub przenośnik podwieszony pod antresolą. W momencie gdy skaner wykryje obiekt w wyznaczonym obszarze, przekazuje sygnał do znaku LED z komunikatem „Obniż widły” oraz Syreny Alarmowej. Gdy operator wózka obniży widły, a tym samym obiekt zniknie ze strefy, alarm wyłącza się natychmiastowo.  Pracownik wie, że dokonał odpowiedniego obniżenia i nie stanowi już zagrożenia dla konstrukcji, towaru czy antresoli.

W momencie gdy obiekt (paleta, towar, widły) przekroczy dopuszczalną wysokość, uruchamia się alarm świetlny - znak LED oraz dźwiękowy - syrena alarmowa.

lidar2

System wykrywa również zbyt wysoki obiekt, który zbliża się w kierunku antresoli.

lidar3

Po obniżeniu wideł, syrena alarmowa wyłącza się, a znak przestaje świecić

lidar1

Strefowy System Antykolizyjny (LiDAR)

Strefowy System Antykolizyjny to rozwiązanie służące do ostrzegania operatora wózka widłowego o możliwości kolizji z niskowiszącymi elementami: zarówno konstrukcji magazynu, regałów, antresoli jak i w obniżonych wjazdach, przejazdach czy bramach, a także gdy na drodze wózków znajdują się wiszące kanały wentylacyjne, systemy przeciwpożarowe itp. 

 

 

Strefowy System Antykolizyjny nie jest montowany na wózku i nie wymaga ingerencji w jego konstrukcję. Jest to autonomiczne i całkowicie niezależne rozwiązanie. Koszt zainstalowania systemu jest jednorazowy i niezależny od ilości wózków i osób pracujących na hali, co czyni Strefowy System Antykolizyjny rozwiązaniem wyjątkowo ekonomicznym i niezwykle prostym w montażu oraz obsłudze. 


System posiada szeroki wybór peryferii ostrzegawczych takich jak: znaki LED z dowolną grafiką np. „Obniż widły” lub „Uwaga niski strop”, sygnały akustyczne dwutonowe lub moduły dźwiękowe z dowolnym komunikatem słownym. 

Jedną z głównych zalet tego systemu są jego możliwości konfiguracyjne i rozbudowy. Oznacza to, że każdy system może być dostosowany do specjalnych wymogów klienta tak, aby spełniał swoje zadanie jak najprecyzyjniej.


SATEC